Non-conformiteit in het contractenrecht
Stel je voor dat je een nieuwe smartphone koopt. Je bent enthousiast om het product te gebruiken, maar wanneer je de aan-knop indrukt, gebeurt er niets. De telefoon gaat niet aan, ook al heb je hem opgeladen. Dit is een voorbeeld van een non-conform product. Een smartphone die niet aangaat, voldoet niet aan de verwachtingen. Het probleem kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een kapotte batterij.
Volgens de wet moet een product dat je koopt aan de overeenkomst voldoen. Dit betekent dat het moet functioneren zoals je op basis van de koop mag verwachten. Dit heet het conformiteitsvereiste. Om te bepalen of een product non-conform is, wordt gekeken naar de staat van het product op het moment dat het aan je is geleverd. Dit betekent niet dat je op dat moment meteen moet weten dat er een probleem is. Vaak ontdek je gebreken pas later.
Als koper heb je ook een belangrijke verplichting. Volgens de wet moet je binnen een redelijke termijn aan de verkoper melden dat er iets mis is met het product. Dit heet de klachtplicht. De verkoper moet namelijk de kans krijgen om het probleem te onderzoeken en op te lossen. Als je te laat klaagt, is het voor de verkoper moeilijk om jouw klacht te beoordelen. De wet beschermt de verkoper tegen late klachten door te eisen dat je als koper op tijd meldt dat er iets mis is. Bij een consumentenkoop geldt dat je binnen twee maanden na het ontdekken van het probleem nog op tijd bent. Als je niet op tijd klaagt, verlies je het recht om verdere stappen tegen de verkoper te ondernemen.
Wat zijn nu je rechten als koper?
Bij een non-conform product kun je van de verkoper eisen dat het missende wordt geleverd en (in principe) dat de zaak wordt gerepareerd of vervangen. Bij een consumentenkoop kan je ook de overeenkomst ontbinden of om een prijsvermindering vragen. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om schadevergoeding te vorderen.